Vi använder cookies
Robertsfors kommuns hemsida använder cookies (kakor). Genom att fortsätta din surfning efter att ha presenteras med cookie-information samtycker du till vår användning av cookies. Läs mer om cookies
Testa här om du har e-legitimation:
(Danske bank/Östgöta Enskilda Bank, Swedbank, Handelsbanken, Ikanobanken, Länsförsäkringar Bank, Skandiabanken, Sparbanken Finn eller Sparbanken Gripen.)
Giltighetstiden för en e-legitimation är begränsad. Om du får problem med att logga in bör du därför först kontrollera om giltighetstiden har gått ut och i så fall kontakta din utfärdare för att förnya legitimationen.
Varken Robertsfors kommun eller din bank har tillgång till ditt lösenord. Har man gömt sitt lösenord får man därför ladda ner en ny e-legitimation.
Du ska i första hand testa e-legitimationen. Lyckas du inte gå igenom testet ska du vända dig till banken som utfärdat e-legitimationen.
Om inte e-legitimationen visas kan det bero på följande orsaker:
Din banks support kan hjälpa dig att rätta till ovanstående
Kunder med bank-id kan råka ut för att de får ett rött kryss istället för inloggningsrutan. Anledningen till detta är att den så kallade appleten inte har startats. En applet är ett datorprogram som ligger inbäddat i till exempel en webbsida och startas/körs av en webbläsare. Appletar är ofta skrivna i programspråket Java.
Orsaken till att appleten inte startar kan bero på två saker. Den ena är att du tackat nej på frågan om man tillåter att appleten körs (dvs säkerhetsvarningen som dyker upp när man klickar på logga in). Den andra orsaken kan vara att du saknar ett så kallat javastöd vilket krävs för att appleten ska kunna köras.
Här kan du testa om java är installerat
Saknas javastödet kan detta laddas hem från Javas hemsida
Om javastödet är installerat och du ändå inte kan logga in kan det beror på en felkonfiguration i javastödet.
På Javas hemsida finns mer info finns under rubriken felmeddelanden
Detta problem kan avhjälpas med nedanstående tips:
1) Rensa cookies
2) Rätt kryptering i webbläsaren?
Om du använder Internet Explorer: Klicka på “Hjälp” i menyraden och välj Om Internet Explorer. Om du inte har 128 bitars kryptering och använder Microsoft Internet Explorer, kan du uppdatera din kryptering i anslutning till den information där det står hur många bitars kryptering du har.