Om Norrbotniabanan

Blått tåg med gula detaljer står på perrong.

Foto: Norrbotniabanegruppen/Patrick Degerman

Norrbotniabanan är en 27 mil ny kustnära järnväg mellan Umeå och Luleå som gör det möjligt att resa och transportera gods i hela landet. Det är Trafikverket som ansvarar för att planera och bygga Norrbotniabanan.

Varför behövs Norrbotniabanan?

Med Norrbotniabanan förbättras kapaciteten avsevärt då den nya, moderna järnvägen går i en rakare sträckning nära kusten där Norrlands största städer finns. Den kommer att klara av tyngre laster och högre hastigheter vilket gynnar godstrafiken. Utsläppen av koldioxid beräknas minska med cirka 80 000 ton per år genom att flytta transporter från väg till järnväg.

Med halverade resetider krymper avståndet mellan Norrlandskusten och det blir lättare att resa mellan orter i regionen och invånarna kan nå en större arbetsmarknad och ett större utbud av utbildning, kultur, shopping och evenemang. Det gynnar i sin tur näringslivets utveckling och bidrar till en attraktiv, växande och hållbar region. Via Malmbanan och Haparandabanan länkar den också samman Sveriges järnvägsnät med Finland och Norge.

Norrbotniabanegruppen

Norrbotniabanegruppen är de berörda kommunernas, regionernas och näringslivets förlängda arm med syfte att intensifiera arbetet med förverkligandet av Norrbotniabanan hos beslutsfattare och aktörer. En intresseorganisation som i över tjugo år arbetat med information och opinionsbildning.

På Norrbotnibanegruppens webbplats (se länk nedan) finns samlad information för dig som vill veta mer om Norrbotniabanan ur ett regionalt, nationellt och europeiskt perspektiv. Vare sig du är tjänsteman, politiker eller allmänt intresserad av det största infrastrukturprojektet i norra Sverige på över 100 år.